Vooral grote Amerikaanse investeerders als pensioenfondsen toonden belangstelling voor de aandelen van GM. Ruim 90 procent van de stukken zou naar Amerikaanse institutionele beleggers zijn gegaan. Maar ook vanuit het buitenland was er interesse. GM bevestigde dat China’s grootste autoproducent SAIC Motor 15,2 miljoen aandelen had gekocht voor 500 miljoen dollar. Dat staat gelijk aan een belang van bijna 1 procent van de totale waarde van GM.

General Motors bracht fors meer aandelen naar de beurs dan eerder verwacht wegens grote belangstelling onder beleggers. Waarschijnlijk wordt het de grootste beursgang in de geschiedenis van de Verenigde Staten.

Private handen

GM verhoogde het aantal verhandelbare stukken van 365 miljoen naar 478 miljoen. Dinsdag verhoogde GM de prijs per aandeel al tot 33 dollar. Daarmee zou de Amerikaanse autogigant tot 22,7 miljard dollar (17 miljard euro) kunnen ophalen.

Door de beursgang komt GM voor een deel weer in private handen. De Amerikaanse en Canadese overheden waren de belangrijkste aandeelhouders van het concern, dat vorig jaar onder begeleiding van de overheid een herstart maakte na een faillissement.

Wederopstanding

De grote belangstelling voor het fonds markeert een opmerkelijke wederopstanding van de grootste Amerikaanse autoproducent. Het 102-jaar oude merk maakte na de neergang in 2008 een doorstart, om zich twee jaar later weer te scharen bij de favorieten van Wall Street.

Het concern boekt ook weer goede resultaten. In het derde kwartaal behaalde GM een nettowinst van 2 miljard dollar (1,45 miljard euro). Het was het derde kwartaal op rij dat het autoconcern zwarte cijfers wist te schrijven.

Solide winstcijfers

De omzet kwam uit op 34,1 miljard dollar (24,7 miljard euro). Voor heel 2010 rekent het bedrijf op solide winstcijfers. Het zou voor het eerst sinds 2004 zijn dat het concern een jaarwinst weet te boeken. Tussen 2005 en 2009 leed GM nog verliezen van in totaal 88 miljard dollar.

GM maakte in 2009 met een miljardensteun van de overheid een nieuwe start. Sindsdien had de Amerikaanse overheid een belang van 61 procent in het concern. Canada bezat 11,7 procent van de aandelen en de autowerkersvakbond UAW 17,5 procent. De rest is in handen van andere geldschieters.

Mijlpaal

De succesvolle beursgang is niet alleen een belangrijke mijlpaal voor GM zelf, maar ook een overwinning voor hele de Amerikaanse auto-industrie. Het is ook een opsteker voor de regering-Obama die besloot het bedrijf met een financiële injectie van 50 miljard dollar van de ondergang te redden. De omstreden reddingsoperatie zadelde de autoproducent al snel op met de twijfelachtige bijnaam 'Government Motors'.

Het autobedrijf klapte in elkaar onder druk van een immense schuldenlast en de sterk dalende autoverkopen in de Verenigde Staten. In 2007 werd GM van de troon gestoten als 's werelds grootste autofabrikant door het Japanse Toyota.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl